středa 2. prosince 2009

Co je Lepenka Šoftworka?


Lepenka šoftworka čili Papundekl workšaft je chumel lidí kteří se pokoušejí udělat něco kloudného v gamemakeru. Nedovolím si identifikovat jednotlivé členy abych nedostal na budku x), ale jsme všichni už lehonce starší ročníky s nezanedbatelnými zkušenostmi s tvorbou her v gamemakeru. Nejsme tým, protože to slovo na gm scéně zní už poněkud vyčpěle, nýbrž volné združení, což v praxi znamená že nemáme pevnou organizační strukturu. Šéfem týmu je samozvaný diktátor Makan, ale jinak jsme demokratické uskupení x). Změna vedení je možná jenom fyzickou silou, a protože Máca hází diskem a velkými šutry, nevypadá to na blízkou dramatickou změnu. Co se náboru nových členů týče, potencionální člen by měl být starší 18 let, a vládnout fyzickou silou či jakýmikoliv „argumenty“ o kterých je přesvědčen že by přesvědčily šéfa týmu. Počet je pak omezen počtem spacích míst, pokud by k nám přibyl víc jak jeden kus, už by bylo potřeba řešit přespání v přilehlých prostorách (vana, balkon).

Našim cílem je tvorba poměrně jednoduchých her, které se snažíme dotáhnout k dokonalosti provedení (relativně) a dodělat v přijatelných termínech (týdny, maximálně měsíce či roky).
Hlavním nástrojem týmu jsou Plenární zasedání konané jednou za čas, a které trvají obyčejně celý víkend. Náplní pracovních víkendů je sledování filmů, požívání rumu, kávy, zeleného čaje a tabáku v menším než velkém množství, a v mezičase k plánování zářivé budoucnosti týmu. Pokud zbývá čas zasedne tým k soustruhům, a je víceméně schopen za jeden víkend naťukat funkční enžín hry, který pak několik měsíců dodělává x). Další cíle zmíním jenom okrajově: cíl výchovný (předávání zkušeností široké veřejnosti), propagační (pozvednutí gamemakeru jako fungujícího nástroje na tvorbu her nevývojáři), či vzdělávací a umělecký (předání zkušeností a vybroušeného estetického vkusu členů hráčům pomocí her).

Kamenem úrazu bývá shodnout se na společném tématu, každý má totiž právo veta, a nevyčerpatelný zásobník vlastních nápadů a postřehů x). Zvenku to totiž pak vypadá, jako když Kočička s Pejskem pekli dort, jenom nás je u toho 3x tolik x). Osvědčila se však demokratická metoda řetězení slov – každý si přidá jedno slovo které by se mělo jako téma ve hře objevit. Slova se potom jako surová kaše upraví na společném brainstormingu – a je docela vtipné sledovat jak se z na první pohled neslučitelných věcí stane docela použitelný nápad. Na tomto příkladu je i pedagogicky zjevné, že si dobře uvědomujeme úskalí demokracie a dokážeme je společným krokem překročit.

Pro plánování časově vzdálenějších plánů používáme podkásty, což je moderovaná diskuse na dané téma, a která se většinou rozjede tak do široka, že z jedné strany dosahuje k filosofickým kořenům světa a z druhé strany k vytváření úplně nových herních žánrů x).

A rád bych dovolil čtenáři nahlédnout pod pokličku aktuálního dění, a zmínil pár věcí na kterých pracujeme: v současnosti finišujeme na hře Divoký cowty, což je jednoduchý crosover tahové strategie a logické hry. Další na řadě je akční RPG Topdaun; zde bych nerad prozrazoval co se za projektem skrývá, a naposledy nosná hra týmu Tabu – geniální multižánrová j-rpg strategie ve které bude hráč hrát za všechny herní strany zároveň (reklamu jste mohli vidět ve hře Aether Rider, který mimo jiné vznikl v mezičase jednoho srázku jako diferencovaný projekt dvou nepolepšitelných členů týmu).

Co ještě k Lepence vyslepičit víc? Snad jenom omluvu za to, že o sobě moc nepíšeme, což doufám že nám čtenáři odpustí s příslibem, že o co méně píšeme, o to více kecá.. pracujeme xD.

Jinak mi nezbývá než popřát nám i našim potencionálním hráčům: „těšte se!“ a „už brzlík“!

[foto Makan]

2 komentáře: